• Maagband: dit is een goede keuze als je een volume-eter en geen zoetekauw bent met discipline, regelmaat en motivatie. Bij een middenrifbreuk kunnen de klachten van zuurreflux toenemen en is een maagband niet aangewezen.
  • Gastric bypass: met een kijkoperatie creëren we een kleine maag die in onmiddellijke verbinding staat met de dunne darm.
  • Sleeve gastrectomie: Bij een sleeve gastrectomie wordt de grote zak die de maag is, omgevormd tot een buisvormige maag. De dunne darm blijft onaangeroerd en op zijn normaal verloop.

Voortraject

  • Als je een heel slecht eetpatroon hebt en geen kennis over gezonde voeding, moet je 3 tot 6 maanden een voortraject doorlopen alvorens je goedkeuring voor een operatie kan krijgen. Als de diëtiste tevreden is over je gemaakte vorderingen, kan een operatie gepland worden.
  • Het kan zijn dat je geen goedkeuring krijgt voor een operatie, omdat het gezondheidsrisico door overgewicht al een heel stuk vermindert bij aanpassing van je eetpatroon en verbetering van je kennis omtrent gezonde voeding. Dit is de conservatieve of niet-heelkundige aanpak.
  • Als je in aanmerking komt voor een chirurgische ingreep tegen je overgewicht (bariatrische heelkunde) doen we preoperatief alle nodige onderzoeken voor een terugbetaling.
  • Eventuele medische problemen worden tijdig opgespoord en behandeld.

Voorbereiding

  • 2 tot 3 weken voor de operatie start je een koolhydraatarm en eiwitrijk dieet zodat je 5 tot 10 kg afvalt. Onze diëtiste informeert je hierover en geeft een bijhorende informatiebrochure.
  • Als je diabetes hebt, moet je tijdens dit dieet je gebruikelijke suikercontrolerende medicatie aanpassen. Dit bespreek je vooraf met de endocrinoloog (diabetesspecialist).
  • Dit dieet is zeer belangrijk, omdat:
    • De lever krimpt, waardoor de chirurg een beter zicht heeft op het operatieveld en de risico's kleiner zijn.
    • Het binnenvet krimpt en de kans op een sleeve-gastrectomie in plaats van een gastric bypass een heel stuk kleiner wordt.

Voedingsadvies

Het succes van de maagband en de gastric bypass wordt vooral bepaald door een goed eetpatroon dat bestaat uit 3 hoofdmaaltijden zonder tussendoortjes. Als je de hoofdmaaltijden goed invult en gebruik maakt van de chemische en mechanische verzadiging heb je tussendoor geen honger.

  • Chemische verzadiging: neem voldoende eiwitten in. Melkproducten, zoals halfvolle melk, karnemelk, yoghurt, kwark …, zijn heel belangrijk omdat die vlot doorglijden. Eet of drink deze aan het begin van de maaltijd zodat ze reeds gepasseerd zijn als het vaste gedeelte komt.
  • Mechanische verzadiging: het volle maag gevoel. Dat bekom je door je kleine maag te vullen met het vaste gedeelte van de maaltijd. Hou het vaste altijd voor het laatst en drink niet te snel na de maaltijd. Anders kan de kleine maag terug leegspoelen waardoor je tussendoor honger krijgt.

Na de operatie doen we regelmatige bloedcontroles om onder andere vitamine- en mineralentekorten op te vangen. Hiervoor werken we nauw samen met je huisarts.

Gouden regels

Als je deze regels volgt, heb je tussendoor geen honger meer.

  1. Hou 3 maal per dag de goede volgorde van vast en vloeibaar aan.
    Tot kort voor de maaltijd mag je drinken. Na het eten moet je bijna een uur wachten om te drinken. Te snel drinken na de maaltijd gaat na 1 à 2 jaar de uitgang van je nieuwe kleine maag te veel openrekken en is de belangrijkste veroorzaker van terug gewichtstoename na een geslaagde gastric bypass. Daarnaast zorgt te snel drinken na de maaltijd voor het te snel gedeeltelijk of volledig doorspoelen van het eten en kan je krampen of dumping krijgen. Je spoelt ook de kleine maag leeg, waardoor je sneller terug honger krijgt. Je maakt dan te weinig gebruik van het volle maag gevoel.

  2. Eet 3 keer per dag, niet meer en niet minder.
    Als je meer eet, wordt je in plaats van een regelmatig eter een soort grazer die de ganse dag door kleine beetjes eet. Hierdoor heb je op het einde van de dag je lichaam te veel aangeboden.
    Als je minder eet en een maaltijd overslaat, heb je de volgende maaltijd grote honger waardoor je met een normale portie onvoldoende hebt en je na de maaltijd nog verder gaat eten.

  3. Neem 3 maal per dag eiwitten in.
    Dankzij eiwitten blijven je spieren op niveau en gaat het gewichtsverlies enkel ten koste van het vet. Eet je te weinig eiwitten, dan zakt je verbrandingsniveau en ga je in rust minder energie verbruiken en in gewicht minder afvallen.